Pokud se otřesete hrůzou při vzpomínce na školu a černé tabule, po kterých tak nepříjemně skřípe křída, zamilovali byste se do anglického gymnázia College. Tam totiž studenti chodí rádi a píší po stolech, po zdích… a neuvěřitelně je to baví.
Anglické gymnázium v Praze (English College in Prague) bylo založeno roku 1994 pod záštitou Václava Havla a Prince z Walesu. Toto prestižní gymnázium stále hledá způsoby, jak výuku ještě vylepšit a pro studenty učinit zajímavější. Jedním z praktických problémů, se kterými se učitelé neustále potýkali, byly nepraktické tabule. “Bílé tabule určené k popisování jsou jednak velmi malé, takže na ně nelze nakreslit větší schéma,” vypočítává Chantalle Buchanan, která na College vyučuje historii, důvody, proč se jí dobře nepracuje s klasickými tabulemi. “Navíc jsou stále špinavé, protože fixy z nich nejdou nikdy úplně odstranit. Lesknou se a žáci v posledních řadách na ně špatně vidí.”
Tabule pro moderní výuku
Ve své praxi designové návrhářky Chantalle téměř vždy využívala speciální barvu, která stěnu změnila na klasickou černou tabuli. “Dětské pokoje, obývací pokoje, kuchyně, ale i chodby a vstupní haly – tam všude se tabule hodí. Napadlo mě vymalovat touto barvou stěnu ve své učebně, ale mezitím jsem náhodou zahlédla inzerát na Chytrou zeď. Ta z mého pohledu je výrazně vhodnější, je možné si vybrat jakoukoliv barvu, zatímco velká černá plocha namalované tabule působí pesimisticky a zmenšuje prostor.”
College proto investovala přes 30 tisíc korun do vybavení tří učeben Chytrou zdí. Kromě zdí je nátěr použitý i na stoly.
„Největší výhodou Chytré zdi je, že na velkém prostoru nemusíme vše mazat. Na jednom místě je tak přehledné schéma, které shrnuje problém, který studujeme. Díky tomu, že jej máme před očima několik týdnů, si jej jednoduše pamatujeme. Látku si si tak lépe spojíme dohromady se stávajícími znalostmi. Zejména v ekonomii je důležité vidět, jak změna v jednom grafu ovlivňuje další graf. Na klasické černé tabuli ale nebylo dostatek místa na oba grafy,“ říká jedna ze studentek, Markéta Prokopová.
A není jediná. Všichni, se kterými jsme mluvili, se při rozhovoru o Chytré zdi usmívali.
„Při řešení problémů na stolku se nebojím napsat cokoliv, co mě napadne. Napadá mě více řešení než dříve. Na rozdíl od papíru může vše jednoduše smazat a začít znovu,“ dodává další ze studentů.
Kromě zdí mají velký úspěch i popisovatelné stoly. „Mám daleko větší motivaci si poznamenat nápad nebo se zamyslet nad nějakým problémem, když si vše můžu rychle nakreslit přímo na stůl,“ vysvětluje Markéta.
Výsledky, které překvapily učitele
Chantelle Buchanan shrnuje za celý učitelský sbor, jakých pokroků díky Chytré zdi jejich žáci dosáhli. “Žáci, kteří se dříve do vyučování nezapojovali, se najednou výrazně zlepšili. S kolegy nám přišlo, že se téměř probudili. Na konci vyučování si často vyfotografují popsanou tabuli a pak studují svoje zápisky zároveň s tím, co bylo napsáno na Chytrou zeď. I rodiče nám říkali, že o Chytré zdi doma mluví – na rozdíl od tradičních pomůcek podporuje hravost a práce na ní je zábava. Hlavní výhodou ale je, že podporuje sebevyjádření a kritické myšlení žáků. A v neposlední řadě díky tomu, že psaní na velkou plochu Chytré zdi podporuje svalovou paměť, pomáhá tak žákům, kteří trpí poruchou motorických schopností.“
Výhody Chytré zdi pro školy
– Efektivnější využití času – díky Chytré zdi se čas věnovaných učení zkrátil v průměru o 20 – 30 %
– Lepší výsledky žáků – u žáků s výrazným studijnými handicapem okamžité zlepšení o 10 – 15 %
– Větší motivace žáků – i řešení matematických rovnic je zábavné
– Lepší zapamatování probírané látky a lepší chápání struktur a souvislostí